آشنایی با مواد پر کردن دندان
نوشته شده توسط : نت ابزار

همانطور که می‌دانید پر کردن دندان روشی است که در آن دندانپزشک با تراشیدن قسمت های پوسیده دندان و پر کردن جای خالی با موادی مخصوص، باعث می‌شود تا آسیب های بیشتری به دندان وارد نشود. امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با انواع موادی که برای پر کردن دندان استفاده می‌شود آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

انواع مواد مورد نیاز برای پر کردن دندان

دندانپزشکان و متخصصان ترمیمی و زیبایی از مواد مختلفی برای پر کردن دندان، رفع ترک و شکستگی دندان ها و احیای آن ها استفاده می کنند. مهم ترین و رایج ترین مواد پر کننده دندان در ادامه توضیح داده شده اند.

همچنین درمورد بلیچیمگ دندان نیز بیشتر بدانید

پر کننده های آمالگام

آمالگام ترکیبی از نقره، قلع، مس و جیوه و یکی از قدیمی ترین مواد دندانپزشکی است. این ترکیب در برابر فشار زیاد ناشی از جویدن مقاومت می کند، با دوام است و به طور کلی به خوبی تحمل می شود.

محتوای جیوه موجود در آمالگام بارها و بارها مورد بحث و گفتگوی دندانپزشکان بوده و هست و بسیاری از بیماران هنوز مطمئن نیستند که آیا پر کردگی های امالگام ایمن هستند یا خیر.  اما با این وجود آمالگام به دلیل قیمت پایین ، خواص فرآوری خوب و ماندگاری طولانی ، هنوز هم ماده پرمصرفی در دندانپزشکی است.

ابتدایی ترین و پر استفاده ترین ماده برای ترمیم دندان ها و پر کردنشان، آمالگام است. آمالگام معمولا برای پر کردن دندان های خلفی استفاده می شود و به دلیل ظاهر غیرطبیعی که دارد برای ترمیم دندان های جلو استفاده نمی شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به ایمپلنت های دندانی اینجا کلیک کنید. 

کامپوزیت

کامپوزیت یکی از پر استفاده ترین مواد در صنعت دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی است و به تنهایی تعداد زیادی کاربرد دارد. کامپوزیت استحکام زیادی دارد، همرنگ دندان است و ظاهر طبیعی به دندان ترمیم شده می دهد. به پر کردگی با کامپوزیت معمولا پر کردن دندان با مواد همرنگ دندان گفته می شود.

مواد پر کننده کامپوزیتی از حدود 80 درصد نمک سیلیس یا ذرات ریز شیشه و حدود 20 درصد پلاستیک تشکیل شده اند. پرکننده های کامپوزیتی از نظر ابعادی پایدار و کاملاً مشابه پرکننده های سرامیکی هستند. به دلیل زیبایی بالایی که دارند، برای دندانهای قدامی و خلفی مناسب هستند.

سرامیک یا پرسلن

مواد پر کننده سرامیکی (تمام سرامیک) معمولا طی پروسه های اینله و انله دندان های خلفی مورد استفاده قرار می گیرند. این پر کننده ها در لابراتوار ساخته می شود و سپس توسط متخصص ترمیمی و زیبایی در محل حفره دندان نصب می شوند.

رنگ و ظاهر آن ها طبیعی و مشابه با دندان های خودمان است. به جز این، استحکام مواد پر کننده سرامیکی بالا است و می توانند تا حدی فشار وارد شده از سوی دندان ها را تحمل کنند.

سخن آخر

مواد دیگری نیز برای پر کردن دندان استفاده می‌شود که ما به علت اینکه حجم متن زیاد می‌شود از نام بردن و توضیح دادن بیشتر خودداری می‌کنیم. اما شما اگر علاقه دارید تا اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و با سایر پر کننده های دندان آشنا شوید، ما به شما سایت پایگاه سلامت دهان و دندان را معرفی می‌کنیم که به طور کاملا تخصصی در زمینه سلامت دهان و دندان فعالیت دارد و می‌تواند سطح معلومات شما را در این زمینه به خوبی افزایش دهد.





:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: